Adalah penting bagi pengguna untuk mengamalkan keselamatan dalam talian. Berikut adalah 6 tip penting untuk kekal selamat dalam talian | CFM
Selanjutnya »2021
2020
MESYUARAT AGUNG TAHUNAN CFM KE-19 TUMPU ISU PENGGUNA
CFM berperanan sebagai pemudah cara dan menjadi saluran untuk pengguna melaporkan aduan yang tidak dapat diselesaikan oleh penyedia perkhidmatan berdasarkan garis panduan yang telah ditetapkan di dalam Kod Amalan Am Pengguna untuk Industri Komunikasi dan Multimedia Malaysia (GCC).
Selanjutnya »GANGGUAN RANGKAIAN JEJAS URUSAN HARIAN PENGGUNA
CFM melihat perkara ini bukan sekadar pemberian kuota data percuma, sebaliknya pengguna perlu jaminan bahawa gangguan seperti ini tidak menjadi kebiasaan.
Selanjutnya »BANCIAN CFM: TIGA DARIPADA LIMA RAKYAT MALAYSIA TIDAK MENDAPAT KELAJUAN INTERNET SEPERTI YANG DIJANJIKAN
Hasil bancian menunjukkan ramai pengguna tidak berpuas hati terhadap kualiti kelajuan internet mereka kerana tidak seperti yang dijanjikan oleh Telco. | CFM
Selanjutnya »SIARAN MEDIA CFM | LANJUTAN TARIKH AKHIR PERUNDINGAN AWAM KOD AMALAN AM PENGGUNA UNTUK INDUSTRI KOMUNIKASI DAN MULTIMEDIA MALAYSIA 2020
CYBERJAYA, 30 APRIL 2020 – Tarikh akhir untuk memberikan maklum balas kepada Perundingan Awam untuk Kod Amalan Am Pengguna untuk Industri Komunikasi dan Multimedia Malaysia / General Consumer Code of Practice for the Communications and Multimedia Industry Malaysia (GCC) telah dilanjutkan sehingga 16 Julai 2020 atas sebab situasi COVID-19 yang …
Selanjutnya »2019
DIALOG CFM 2019: KEKAL SELAMAT DALAM TALIAN
Antara topik yang dibincangkan ialah mengenai Jenayah Komersial Siber, Peranan KPDNHEP dan MCMC dalam melindungi pengguna, Langkah untuk kekal selamat, dan Pembayaran digital. | #HakAndaKeutamaanKami #CFMmalaysia
Selanjutnya »CFM, MTSFB, MMU DIDIK PENGGUNA MELALUI PROGRAM SINERGI
CFM, MTSFB, MMU DIDIK PENGGUNA MELALUI PROGRAM SINERGI "TRIPLE M EXPLORACE" #exploreIT #tripleM #tripleMexplorace
Selanjutnya »CFM RAIKAN HARI KEBANGSAAN 2019 DENGAN “EXPLORACE MERDEKA CFM”
KUANTAN, 28 OGOS 2019 – Sempena Hari Kemerdekaan Malaysia ke-62, Forum Pengguna Komunikasi dan Multimedia Malaysia (CFM) meraikan Hari Kebangsaan 2019 dengan mengadakan program dalam bentuk santai yang juga memupuk semangat berpasukan melalui aktiviti “Explorace Merdeka CFM” yang dianjurkan bersama RTM Pahang untuk Program Aspirasi Merdeka Pahangfm 2019. Explorace Merdeka …
Selanjutnya »MASALAH RANGKAIAN – ADUAN TERTINGGI DILAPORKAN PENGGUNA KEPADA CFM BAGI SETENGAH TAHUN 2019
CYBERJAYA, 31 JULAI 2019 – Menerusi Mesyuarat Agung Tahunan (AGM) ke-18, Forum Pengguna Komunikasi dan Multimedia Malaysia (CFM) mengumumkan jumlah aduan yang dilaporkan pengguna bagi setengah tahun pertama (H1 2019) iaitu dari bulan Januari sehingga Jun pada tahun ini adalah sebanyak 4,635 aduan berbanding H1 2018 iaitu sebanyak 1,770 aduan …
Selanjutnya »2018
SESI PERKONGSIAN MAKLUMAT INDUSTRI CFM 2018: MEMAHAMI KEPENTINGAN PENGGUNA UNTUK PENAMBAHBAIKAN INDUSTRI KOMUNIKASI & MULTIMEDIA
PUTRAJAYA, 19 NOVEMBER 2018 – Forum Pengguna Komunikasi dan Multimedia Malaysia (CFM) terus komited dalam melindungi pengguna melalui usaha penambahbaikan industri dengan menjalankan Sesi Perkongsian Maklumat (KSS) bersama penyedia perkhidmatan telekomunikasi dan persatuan pengguna selama dua hari dari 15 hingga 16 November di Hotel Marriott, Putrajaya untuk saling bertukar maklumat …
Selanjutnya »PERTIKAIAN BIL – MASALAH TELEKOMUNIKASI PALING TINGGI DILAPORKAN PENGGUNA KEPADA CFM
CYBERJAYA, 31 OKTOBER 2018 – Bagi suku ketiga (Q3) 2018, Forum Pengguna Komunikasi dan Multimedia Malaysia (CFM) telah menerima jumlah aduan paling tinggi iaitu sebanyak 1,496 aduan berbanding dua suku pertama pada tahun ini, menjadikan jumlah aduan keseluruhan yang diterima CFM dari Januari sehingga September 2018 sebanyak 3,266 aduan yang …
Selanjutnya »HARGA JALUR LEBAR BAHARU UNTUK SEMUA
CYBERJAYA, 23 OKTOBER 2018 – Isu harga baharu internet jalur lebar talian tetap menjadi tumpuan mutakhir ini. Pengumuman oleh Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (MCMC) baru-baru ini menyaksikan penurunan harga jalur lebar talian tetap sehingga 56% dan menjadikan harga baharu tersebut dapat dinikmati oleh semua pelanggan Telco sedia ada. Pengerusi …
Selanjutnya »“GAGS & COFFEE 2.0” CFM: SKETSA SANTAI UNTUK PENGGUNA FAHAMI ISU KOMUNIKASI dan MULTIMEDIA SEMPENA SAMBUTAN WTISD18
ALOR SETAR, 22 SEPT 2018 – Bersempena sambutan Hari Telekomunikasi dan Masyarakat Berinformasi Sedunia 2018 (WTISD18) peringkat kebangsaan yang diadakan di Pusat Sains Wilayah Utara yang dianjurkan oleh Kementerian Komunikasi dan Multimedia Malaysia, Forum Pengguna Komunikasi dan Multimedia Malaysia (CFM) terus komited dalam mendidik pengguna dengan mengadakan sesi perkongsian dalam …
Selanjutnya »2017
PENGGUNA BOLEH ELAK DIPERDAYA JIKA TAHU CARA KENAL PASTI ‘SCAM’
CYBERJAYA, 5 DISEMBER 2017 – Nombor telefon pengguna menjadi antara data peribadi paling berharga dalam dunia digital pada hari ini dan menjadi sangat berbahaya jika ia diperoleh oleh penjenayah yang menggunakannya untuk memperdaya pengguna seperti penipuan scam. Sejak akhir-akhir ini, pelbagai kes melibatkan pengguna yang terpaksa menanggung kerugian sehingga beratus …
Selanjutnya »CFM MENGHUBUNGKAN PENGGUNA PERLIS DENGAN INDUSTRI KOMUNIKASI DAN MULTIMEDIA MELALUI SESI PERKONGSIAN MAKLUMAT INDUSTRI (KSS)
Suruhanjaya Komunikasi & Multimedia Malaysia (MCMC) Off Persiaran Multimedia, Jalan Impact 63000 Cyberjaya, Selangor Darul Ehsan Tel: +603 8320 9033 Fax: +603 8320 9083 www.cfm.my KANGAR, 15 NOV 2017 – Forum Pengguna Komunikasi dan Multimedia Malaysia (CFM) terus komited untuk memperkasakan pengguna dengan menganjurkan program kesedaran bersiri iaitu Sesi Perkongsian Maklumat Industri …
Selanjutnya »CABARAN BAHARU DALAM DUNIA KOMUNIKASI HARI INI DIBINCANGKAN DI DALAM PROGRAM #MCoC17 – BERSEMPENA SESI PERKONGSIAN MAKLUMAT (KSS) CFM KE-8 EDISI SELANGOR
SHAH ALAM, 30 OKTOBER 2017 – Fakulti Komunikasi dan Pengajian Media (FKPM), Universiti Teknologi MARA (UiTM) Shah Alam dengan sokongan Forum Pengguna Komunikasi dan Multimedia Malaysia (CFM) menganjurkan program Mass Communication Carnival #MCoC17 bagi memberi pendedahan kepada para pelajar FKPM untuk memahami isu dan cabaran baharu dalam dunia komunikasi pada …
Selanjutnya »CFM TERUS KOMITED DENGAN INISIATIF PENAMBAHBAIKAN MELINDUNGI KEPENTINGAN PENGGUNA
Ketahui Garis Panduan Pendaftaran Perkhidmatan Prabayar yang baharu yang akan berkuatkuasa bermula 1 Januari 2018. Baca selanjutnya di consumerinfo.my
Selanjutnya »2016
SENTIASA DAPATKAN MAKLUMAT TERKINI SEMASA GANGGUAN PERKHIDMATAN TELEKOMUNIKASI BERLAKU – CFM SARAN PENGGUNA HUBUNGI PENYEDIA PERKHIDMATAN UNTUK MENDAPATKAN BANTUAN
CYBERJAYA, 16 NOVEMBER 2016 – Berikutan pelaksanaan pengagihan semula spektrum yang telah diumumkan oleh Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (MCMC) baru-baru ini, Penyedia Perkhidmatan yang ditetapkan akan melakukan kerja-kerja penstrukturan semula stesen pangkalan mereka di seluruh negara yang telah bermula pada September 2016 hingga Jun 2017. Dalam masa sama, …
Selanjutnya »2015
SYARIKAT-SYARIKAT TELEKOMUNIKASI AKAN MEMBERI REBAT KEPADA PELANGGAN PRABAYAR MALAYSIA BERMULA 1 JANUARI 2016 SEHINGGA 31 DISEMBER 2016
KUALA LUMPUR, 28 DISEMBER 2015 – Selaras dengan pengumuman Kerajaan semasa Belanjawan 2016 pada bulan Oktober, syarikat-syarikat telekomunikasi akan memberikan rebat kepada pelanggan prabayar individu yang merupakan warganegara Malaysia, selama satu tahun sepanjang 2016. Rebat yang bersamaan dengan jumlah GST akan dikreditkan terus ke dalam akaun prabayar mereka, berkuatkuasa 1 Januari 2016 …
Selanjutnya »2014
CFM MENGANJURKAN FORUM SEMPENA HARI TELEKOMUNIKASI SEDUNIA
Forum dianjurkan buat pertama kali akan meningkatkan pengetahuan pengguna mengenai hak-hak pengguna Kuala Lumpur, 14 Mei 2014 – Forum Pengguna Komunikasi dan Multimedia Malaysia (CFM) akan menganjurkan sebuah Forum bersempena dengan Hari Telekomunikasi Sedunia pada 15 Mei 2014 sebagai salah satu langkah jangka masa panjang untuk meningkatkan kesedaran pengguna tentang …
Selanjutnya »