Breaking News

2018

TIP CFM BUAT PENGGUNA MENGHADAPI KESESAKAN RANGKAIAN

CYBERJAYA, 13 JUN 2018 – Masalah untuk membuat panggilan dan menghantar mesej boleh berlaku terutama pada waktu puncak seperti pada musim perayaan. Hari Raya Aidilfitri bakal tiba dan pasti ramai pengguna yang akan menghubungi keluarga dan rakan-rakan untuk menghantar ucapan dan berkongsi gambar atau berita bagi menyambut hari tersebut. Berdasarkan …

Selanjutnya »

PENYELESAIAN ADUAN PENGGUNA OLEH CFM CATAT PENINGKATAN BAGI TAHUN 2017 – ADUAN BIL & CAJ PALING TINGGI, MASALAH KUALITI LIPUTAN MENINGKAT

CYBERJAYA, 8 MAC 2018 – Forum Pengguna Komunikasi dan Multimedia Malaysia (CFM) menerima aduan daripada pengguna di seluruh Malaysia mengenai masalah perkhidmatan komunikasi dan multimedia sebanyak 4,746 aduan bagi tahun 2017. Daripada jumlah keseluruhan aduan tersebut, CFM berjaya menyelesaikan 86% aduan dalam tempoh kurang daripada 15 hari yang merekodkan peningkatan …

Selanjutnya »

GAGS & COFFEE CFM: SKETSA PENGGUNA BIJAK

  KOTA KINABALU, 17 MAC 2018 – Komited dalam memperkasakan pengguna, Forum Pengguna Komunikasi dan Multimedia Malaysia (CFM) membawakan “Gags and Coffee CFM: Sketsa Pengguna Bijak” hari ini di Padang Merdeka bagi berkongsi maklumat berkaitan isu telekomunikasi yang dihadapi pengguna di Sabah. Program kali ini diadakan di Sabah bagi memberi …

Selanjutnya »

2017

PENGGUNA BOLEH ELAK DIPERDAYA JIKA TAHU CARA KENAL PASTI ‘SCAM’

CYBERJAYA, 5 DISEMBER 2017 – Nombor telefon pengguna menjadi antara data peribadi paling berharga dalam dunia digital pada hari ini dan menjadi sangat berbahaya jika ia diperoleh oleh penjenayah yang menggunakannya untuk memperdaya pengguna seperti penipuan scam. Sejak akhir-akhir ini, pelbagai kes melibatkan pengguna yang terpaksa menanggung kerugian sehingga beratus …

Selanjutnya »

CFM MENGHUBUNGKAN PENGGUNA PERLIS DENGAN INDUSTRI KOMUNIKASI DAN MULTIMEDIA MELALUI SESI PERKONGSIAN MAKLUMAT INDUSTRI (KSS)

Suruhanjaya Komunikasi & Multimedia Malaysia (MCMC) Off Persiaran Multimedia, Jalan Impact 63000 Cyberjaya, Selangor Darul Ehsan Tel: +603 8320 9033 Fax: +603 8320 9083 www.cfm.my KANGAR, 15 NOV 2017 – Forum Pengguna Komunikasi dan Multimedia Malaysia (CFM) terus komited untuk memperkasakan pengguna dengan menganjurkan program kesedaran bersiri iaitu Sesi Perkongsian Maklumat Industri …

Selanjutnya »

CABARAN BAHARU DALAM DUNIA KOMUNIKASI HARI INI DIBINCANGKAN DI DALAM PROGRAM #MCoC17 – BERSEMPENA SESI PERKONGSIAN MAKLUMAT (KSS) CFM KE-8 EDISI SELANGOR

SHAH ALAM, 30 OKTOBER 2017 – Fakulti Komunikasi dan Pengajian Media (FKPM), Universiti Teknologi MARA (UiTM) Shah Alam dengan sokongan Forum Pengguna Komunikasi dan Multimedia Malaysia (CFM) menganjurkan program Mass Communication Carnival #MCoC17 bagi memberi pendedahan kepada para pelajar FKPM untuk memahami isu dan cabaran baharu dalam dunia komunikasi pada …

Selanjutnya »

2016

SENTIASA DAPATKAN MAKLUMAT TERKINI SEMASA GANGGUAN PERKHIDMATAN TELEKOMUNIKASI BERLAKU – CFM SARAN PENGGUNA HUBUNGI PENYEDIA PERKHIDMATAN UNTUK MENDAPATKAN BANTUAN

CYBERJAYA, 16 NOVEMBER 2016 – Berikutan pelaksanaan pengagihan semula spektrum yang telah diumumkan oleh Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (MCMC) baru-baru ini, Penyedia Perkhidmatan yang ditetapkan akan melakukan kerja-kerja penstrukturan semula stesen pangkalan mereka di seluruh negara yang telah bermula pada September 2016 hingga Jun 2017.   Dalam masa sama, …

Selanjutnya »

2015

SYARIKAT-SYARIKAT TELEKOMUNIKASI AKAN MEMBERI REBAT KEPADA PELANGGAN PRABAYAR MALAYSIA BERMULA 1 JANUARI 2016 SEHINGGA 31 DISEMBER 2016

KUALA LUMPUR, 28 DISEMBER 2015 – Selaras dengan pengumuman Kerajaan semasa Belanjawan 2016 pada bulan Oktober, syarikat-syarikat telekomunikasi akan memberikan rebat kepada pelanggan prabayar individu yang merupakan warganegara Malaysia, selama satu tahun sepanjang 2016. Rebat yang bersamaan dengan jumlah GST akan dikreditkan terus ke dalam akaun prabayar mereka, berkuatkuasa 1 Januari 2016 …

Selanjutnya »

2014

CFM MENGANJURKAN FORUM SEMPENA HARI TELEKOMUNIKASI SEDUNIA

Forum dianjurkan buat pertama kali akan meningkatkan pengetahuan pengguna mengenai hak-hak pengguna Kuala Lumpur, 14 Mei 2014 – Forum Pengguna Komunikasi dan Multimedia Malaysia (CFM) akan menganjurkan sebuah Forum bersempena dengan Hari Telekomunikasi Sedunia pada 15 Mei 2014 sebagai salah satu langkah jangka masa panjang untuk meningkatkan kesedaran pengguna tentang …

Selanjutnya »