• Anda boleh mendapatkan peta liputan rangkaian yang disediakan oleh penyedia perkhidmatan untuk mengenalpasti liputan luaran.
  • Bagi liputan dalaman, ia bergantung kepada beberapa faktor seperti infrastruktur bangunan (ketebalan dinding), lokasi bangunan, penghalang, dan jarak dari menara telekomunikasi utama; semuanya merupakan faktor yang di luar kawalan penyedia perkhidmatan.
Sebelum anda membuat aduan kepada penyedia perkhidmatan, anda mungkin mahu mempertimbangkan pilihan seperti di bawah:

i. Matikan dan hidupkan semula telefon anda.

ii. Pergi ke tetapan telefon anda dan pilih rangkaian penyedia perkhidmatan secara manual, atau matikan peranti anda dan hidupkannya semula untuk memuat semula sambungan rangkaian anda.

iii. Cuba gunakan kad sim anda pada peranti lain.

iv. Periksa maklumat liputan yang dipaparkan di laman web penyedia perkhidmatan masing-masing.

v. Jika masalah tersebut masih berterusan, anda boleh cuba bertanya dengan rakan atau jiran anda di kawasan sama yang melanggan rangkaian yang sama jika mereka berdepan dengan masalah serupa seperti anda. Jika mereka tiada masalah, liputan buruk mungkin berkaitan dengan kad sim atau telefon pintar/peranti/modem.

Anda perlu memastikan aduan dibuat dengan segera pada bila-bila masa anda mengalami gangguan liputan sementara.

Jika masalah liputan rangkaian berterusan, sila laporkan aduan kepada penyedia perkhidmatan anda. Maklumat seperti di bawah mesti diberikan kepada penyedia perkhidmatan bagi memastikan siasatan tertentu boleh dijalankan:

i. Tarikh dan masa insiden

ii. Masalah terperinci yang dihadapi oleh pelanggan (panggilan terputus, liputan lemah, dll.)

iii. Alamat lengkap lokasi tersebut, termasuk latitud dan longitud lokasi.

  • Anda boleh mendapatkan peta liputan rangkaian yang disediakan oleh penyedia perkhidmatan untuk mengenalpasti liputan luaran.
  • Bagi liputan dalaman, ia bergantung kepada beberapa faktor seperti infrastruktur bangunan (ketebalan dinding), lokasi bangunan, penghalang, dan jarak dari menara telekomunikasi utama; semuanya merupakan faktor yang di luar kawalan penyedia perkhidmatan.
Sebelum anda membuat aduan kepada penyedia perkhidmatan, anda mungkin mahu mempertimbangkan pilihan seperti di bawah:

i. Matikan dan hidupkan semula telefon anda.

ii. Pergi ke tetapan telefon anda dan pilih rangkaian penyedia perkhidmatan secara manual, atau matikan peranti anda dan hidupkannya semula untuk memuat semula sambungan rangkaian anda.

iii. Cuba gunakan kad sim anda pada peranti lain.

iv. Periksa maklumat liputan yang dipaparkan di laman web penyedia perkhidmatan masing-masing.

v. Jika masalah tersebut masih berterusan, anda boleh cuba bertanya dengan rakan atau jiran anda di kawasan sama yang melanggan rangkaian yang sama jika mereka berdepan dengan masalah serupa seperti anda. Jika mereka tiada masalah, liputan buruk mungkin berkaitan dengan kad sim atau telefon pintar/peranti/modem.

Anda perlu memastikan aduan dibuat dengan segera pada bila-bila masa anda mengalami gangguan liputan sementara.

Jika masalah liputan rangkaian berterusan, sila laporkan aduan kepada penyedia perkhidmatan anda. Maklumat seperti di bawah mesti diberikan kepada penyedia perkhidmatan bagi memastikan siasatan tertentu boleh dijalankan:

i. Tarikh dan masa insiden

ii. Masalah terperinci yang dihadapi oleh pelanggan (panggilan terputus, liputan lemah, dll.)

iii. Alamat lengkap lokasi tersebut, termasuk latitud dan longitud lokasi.

  • Anda boleh mendapatkan peta liputan rangkaian yang disediakan oleh penyedia perkhidmatan untuk mengenalpasti liputan luaran.
  • Bagi liputan dalaman, ia bergantung kepada beberapa faktor seperti infrastruktur bangunan (ketebalan dinding), lokasi bangunan, penghalang, dan jarak dari menara telekomunikasi utama; semuanya merupakan faktor yang di luar kawalan penyedia perkhidmatan.
Sebelum anda membuat aduan kepada penyedia perkhidmatan, anda mungkin mahu mempertimbangkan pilihan seperti di bawah:

i. Matikan dan hidupkan semula telefon anda.

ii. Pergi ke tetapan telefon anda dan pilih rangkaian penyedia perkhidmatan secara manual, atau matikan peranti anda dan hidupkannya semula untuk memuat semula sambungan rangkaian anda.

iii. Cuba gunakan kad sim anda pada peranti lain.

iv. Periksa maklumat liputan yang dipaparkan di laman web penyedia perkhidmatan masing-masing.

v. Jika masalah tersebut masih berterusan, anda boleh cuba bertanya dengan rakan atau jiran anda di kawasan sama yang melanggan rangkaian yang sama jika mereka berdepan dengan masalah serupa seperti anda. Jika mereka tiada masalah, liputan buruk mungkin berkaitan dengan kad sim atau telefon pintar/peranti/modem.

Anda perlu memastikan aduan dibuat dengan segera pada bila-bila masa anda mengalami gangguan liputan sementara.

Jika masalah liputan rangkaian berterusan, sila laporkan aduan kepada penyedia perkhidmatan anda. Maklumat seperti di bawah mesti diberikan kepada penyedia perkhidmatan bagi memastikan siasatan tertentu boleh dijalankan:

i. Tarikh dan masa insiden

ii. Masalah terperinci yang dihadapi oleh pelanggan (panggilan terputus, liputan lemah, dll.)

iii. Alamat lengkap lokasi tersebut, termasuk latitud dan longitud lokasi.

 * * * 

Anda suka artikel, tip ini? Kongsikan di FacebookTwitter, dan Instagram anda. ‘Follow’ kami untuk ketahui lebih banyak tip & info terkini mengenai komunikasi & multimedia. 

~consumerinfo.my :: another website by Communications & Multimedia Consumer Forum of Malaysia (CFM)~